Virus luottamusta nakertamassa?

2.4.2020
Paula Enström

COVID19 on hetkessä myllertänyt kansakuntien arkirutiinit ja -rytmit uuteen moodiin. Muutamassa viikossa olemme olleet pakotettuja löytämään uudenlaiset tavat lastemme päivähoitoon ja koulunkäyntiin, omaan henkilökohtaiseen työntekoomme, työyhteisöjemme sisäiseen ja ulkoiseen kanssakäymiseen puhumattakaan ystävyys- ja sukulaissuhteiden hoitamisesta.

Somefeedit suoltavat vinkkejä haastetun arjen järjestelemiseen, kiitos niistä! Sieltä on löytynyt monta hyvää ajatusta ja käytännön vinkkiä, jotka ovat olleet hyödyksi ja avuksi. Yhteiskehittämisellä ja parviälyllä poikkeusarki näyttää löytävän nopsasti kullekin meistä sopivan muotonsa.

Mitä enemmän olen jutellut tilanteesta niin työssä yhteistyötahojen ja asiakkaiden sekä henkilökohtaisen elämän puolella työikäisten ystävieni kanssa, sitä enemmän ajattelen tämän tilanteen tuovan meidät työn ja kotielämän järjestelyjen takana vallitsevien luottamusrakenteiden äärelle.

Ne toimet, joihin me ja työnantajamme ryhdymme tällaisessa tilanteessa, vaikuttavat toimivan yllättävän mustavalkoisella tavalla. Eli tilanteen aikaansaama reaktio organisaatiossa, sitä seurannut muutosviestintä (sisältö, äänensävy, aikataulutus jne.) ja -ohjeistukset sekä uudenlaisen arjen vuorovaikutuskuviot aikaansaavat joko

  • keskinäisen luottamuksen vahvistumista tai
  • keskinäisen luottamuksen rapautumista.

En ole omissa keskusteluissani törmännyt vielä yhteenkään koronan aiheuttamaan tilanteeseen, josta puhuttaisiin neutraalisti. Puheen tasolla siis toimintaa joko kiitellään tai ruoskitaan.

Johtaminen on vuorovaikutusta – kirjallista, digitaalista, kasvokkaista – ja myös luottamus rakennetaan sen kautta. Poikkeustilanteissa vuorovaikutus korostuu haastaen johtajuuden ja luottamuksen – selviämmekö tästä yhdessä vai jäänkö haastavan tilanteen kanssa yksin? Parhaimmillaan luottamus säilyy ja toimii suojakilpenä poikkeustilanteen lieveilmiöitä vastaan. Pahimmillaan luottamus rapautuu ja nakertuu kuin virus olisi termiitin lailla sitä sisältä käsin hapertamassa.

Jotta tästä havainto- ja ajatusvirrasta syntyisi agenssimaisesti jotain konkreettista, kannustan sinua miettimään vastaustasi muutamiin avainkysymyksiin:

  • Miten minä voin osaltani toimia luottamusta vahvistavasti?
  • Mitä minä tarvitsen muilta kyetäkseni luottamaan?

Kun olet miettinyt, toimi päätelmiesi mukaisesti. Sinäkin voi omilla toimillasi rakentaa luottamusta ja uskoa paremmasta huomisesta niin työssä kuin työn ulkopuolella.

Photo by 55Laney69 on IM Creator

Kirjoittaja

Paula Enström

Paula Enström

Kirjoittaja rakastaa jalkapalloa, on selvinnyt hengissä maratonilta ja uskoo konkretian voimaan kaikessa. Kirjoitusvirheet ja mielipiteet ovat kirjoittajan omia.

Virus luottamusta nakertamassa?

Paula EnströmPaula Enström 2.4.2020 — COVID19 on hetkessä myllertänyt kansakuntien arkirutiinit ja -rytmit uuteen moodiin. Muutamassa viikossa olemme olleet pakotettuja löytämään uudenlaiset tavat lastemme päivähoitoon ja koulunkäyntiin, omaan henkilökohtaiseen työntekoomme, työyhteisöjemme sisäiseen ja ulkoiseen kanssakäymiseen puhumattakaan ystävyys- ja sukulaissuhteiden hoitamisesta.

Johtaja jo syntyessään?

Paula EnströmPaula Enström 13.2.2020 — Olen pohdiskellut, mistä syistä toiset yksilöt ja ryhmät kehittyvät nopeammin johtamisen arkiteoissa. Millaisilla tavoilla kehittymisen matkaa on mahdollista inspiroida, vauhdittaa ja tukea? Mistä syistä jotkut ottaantuvat kehittymiseensä paremmin kuin toiset?

Kuinka tyytyväisiä asiakkaamme oikein ovatkaan? Mitä he meistä ajattelevat?

Tarja Pudas-JounilaTarja Pudas-Jounila 18.11.2019 — Kartoitimme lokakuussa muutamalla väittämällä asiakkaittemme tyytyväisyyttä Agenssiin. Kysely lähti 140 henkilölle, joilla oli tuoretta arjen kokemusta jostain Agenssin palvelusta. Ja voi hyvä mahdoton, kuinka hienon tuloksen saimmekaan! Kaikilla neljällä osa-alueella arviot olivat suoraan sanottuna loistavia. Nyt on syytä juhlaan! Samalla se herätti meissä myös ihmetteleviä kommentteja ja epäileviä kysymyksiä, mutta niistä tarkemmin jäljempänä blogissa.