Osallistamisen tulos: sitoutumista, vastuunottamista ja jopa innostumista. Mutta miten?

30.8.2016
Irma Hyvönen

Uudenlainen työn maailma kolkuttelee ovelle. Merkityksellisyyden kokemus, sitoutuminen ja arvostus puhututtavat työn kontekstissa. Tuhannen taalan kysymys kuuluu, miten niitä luodaan? Osallistaminen toimintatapana vahvistaa kaikkia edellä mainittuja. Tässä muutama näkökulma aiheesseen Nenäpäivä-säätiön vieraskynäilynä.

Osallistaminen on toimintatapa, joka kokoaa yhteen osaamisen, taidot, ideat ja kokemukset yhteisien tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyössä ihmiset voivat tuottaa enemmän ja parempia lopputuloksia kuin mihin he yksin toimiessaan kykenisivät. Lisäksi syntyy erityistä yhteistä ymmärrystä ja omistajuutta tarkastelun kohteena olevaan aiheeseen. Tämä puolestaan mahdollistaa sitoutumisen, vastuunoton ja jopa innostumisen.

Osallistamista ei kuitenkaan synny niin, että vain tuodaan ihmisiä yhteen ja aletaan hommiin. Ensin täytyy tunnistaa tarpeet ja määritellä toiminnalle puitteet. Lisäksi tarvitaan selkeä tavoite ja yhteinen kirkas visio siitä, mitä halutaan saavuttaa, sekä missä hengessä toimitaan. Keskeistä on, ettei toimintatapoja rajata liikaa, vaan annetaan tilaa etsiä ja löytää. Onnistumisen salaisuus piilee hyvässä johtamisessa.

Menestyksen avaimet osallistamisesta

Nenäpäivä-säätiö uudisti kevään aikana johtamismallinsa. Kun toiminnanjohtaja Anu Rapeli otti yhteyttä ja kysyi, haluaisinko tulla mukaan kehittämään Nenäpäivä-säätiötä, kiinnostukseni heräsi välittömästi. Tämä oli ainutlaatuinen tilaisuus tutustua lähietäisyydeltä siihen, miten johdetaan kampanjaa, jossa yhdeksän vahvasti omalla sektorillaan toimivaa järjestöä saadaan toimimaan yhdessä menestyksekkäästi vuosi toisensa jälkeen yhteisen päämäärän, maailman lasten hyväksi.

Nenäpäivä täyttää hyvän osallistamisen elementit, sillä se on ulotettu koko säätiön toimintaan aina ylimmästä johdosta kumppaneihin saakka. Osallistamisen tuloksena näemme valtakunnallisen kampanjan, joka ulottuu ympäri Suomen lukemattomina hauskoina, innovatiivisina ja ennen kaikkea tuloksellisina Nenäpäivä-tempauksina tuottaen ilon ja onnistumisten kautta paljon hyvää maailman lapsille.

Kirjoittaja on Agenssi Oy:n toimitusjohtaja, valmentaja ja kehittämiskonsultti. Hänellä on yli 15 vuoden kokemus osaamisen ja organisaatioiden kehittämisestä. Agenssi Oy on toiminut 22 vuotta yhteistoiminnallisen kehittämisen, osallistavan muutostyön ja muutosjohtamisen parissa. Kanssamme viet muutoksen kuin muutoksen puheista ja PowerPointeista elävän elämän toiminnaksi ja osaksi päivittäisen työn arkea.

Mikä Nenäpäivän vieraskynä?
Nenäpäivän vieraskynässä Nenäpäivän tukijat ja tekijät kertovat ajankohtaisista, kiinnostavista aiheista vastuullisuuden ja hyväntekeväisyyden tiimoilta.
#nenäpäivä #vieraskynä

Kirjoittaja

Irma Hyvönen

Irma Hyvönen

Kirjoittaja on Agenssin ex toimitusjohtaja, valmentaja ja kehittämiskonsultti, joka on siirtynyt jo urallaan eteenpäin. Irman vahvat kirjoitukset elävät edelleen.

Agenssin palvelu

Organisaation yhteisen suunnan ja kulttuurin kirkastaminen →

Johtamiskulttuurin kirkastaminen

Organisaatiokulttuurin kirkastaminen

Fasilitoinnit, mm. strategiaprosessi

Virus luottamusta nakertamassa?

Paula EnströmPaula Enström 2.4.2020 — COVID19 on hetkessä myllertänyt kansakuntien arkirutiinit ja -rytmit uuteen moodiin. Muutamassa viikossa olemme olleet pakotettuja löytämään uudenlaiset tavat lastemme päivähoitoon ja koulunkäyntiin, omaan henkilökohtaiseen työntekoomme, työyhteisöjemme sisäiseen ja ulkoiseen kanssakäymiseen puhumattakaan ystävyys- ja sukulaissuhteiden hoitamisesta.

Johtaja jo syntyessään?

Paula EnströmPaula Enström 13.2.2020 — Olen pohdiskellut, mistä syistä toiset yksilöt ja ryhmät kehittyvät nopeammin johtamisen arkiteoissa. Millaisilla tavoilla kehittymisen matkaa on mahdollista inspiroida, vauhdittaa ja tukea? Mistä syistä jotkut ottaantuvat kehittymiseensä paremmin kuin toiset?

Kuinka tyytyväisiä asiakkaamme oikein ovatkaan? Mitä he meistä ajattelevat?

Tarja Pudas-JounilaTarja Pudas-Jounila 18.11.2019 — Kartoitimme lokakuussa muutamalla väittämällä asiakkaittemme tyytyväisyyttä Agenssiin. Kysely lähti 140 henkilölle, joilla oli tuoretta arjen kokemusta jostain Agenssin palvelusta. Ja voi hyvä mahdoton, kuinka hienon tuloksen saimmekaan! Kaikilla neljällä osa-alueella arviot olivat suoraan sanottuna loistavia. Nyt on syytä juhlaan! Samalla se herätti meissä myös ihmetteleviä kommentteja ja epäileviä kysymyksiä, mutta niistä tarkemmin jäljempänä blogissa.