Muutoskätilön puheenvuoro: tuloksekkaampien tilaisuuksien aika on nyt

15.3.2016
Ilse Manner

Täytyy myöntää, että olen tullut melko kriittiseksi erilaisten tilaisuuksien, kokouksien ja palaverien suhteen. Suurin syy on tietysti sillä, että arkeni nykyään pyörii ihmisten ja ryhmien toimintaan vaikuttamisen parissa. Minulla on jo vyön alla melkoinen kasa kokemusta siitä, mikä toimii ja mikä ei.

Täytyy myöntää, että olen tullut melko kriittiseksi erilaisten tilaisuuksien, kokouksien ja palaverien suhteen. Suurin syy on tietysti sillä, että arkeni nykyään pyörii ihmisten ja ryhmien toimintaan vaikuttamisen parissa.

Minulla on jo vyön alla melkoinen kasa kokemusta siitä, mikä toimii ja mikä ei. Niinpä saan näppylöitä siitä laiskuudesta ja löysyydestä, jolla tämän maan yritysten ja organisaatioiden erilaisia tilaisuuksia vedetään. Aivan karmeaa on, että oikeasti edelleen myös luullaan, että ei ole muita vaihtoehtoja. Ja tämä pätee oli kyseessä sitten mainostoimisto, järjestö tai valtion virasto. Pelihousuistani ei enää ole paljon jäljellä, ne ratkeavat joka kerran, kun tuollaista tunnistan ja sisäinen ääneni kiljuu, kun löydän itseni pöydän äärestä pönöttämästä. On vuosi 2016, eli HALOOOOOO nyt ihmiset!!!

Syy, miksi pönötätte pöydän ympärillä tilaisuudesta toiseen on (anteeksi vain) se, että te ette osaa muuta. Ei se, että se olisi tehokkain ja tuloksekkain mahdollinen tapa hoitaa asioita organisaatiossanne (tai missään organisaatiossa).

Käden ulottuvillanne on muita, parempia, tehokkaampia, tuottavampia tapoja tehdä. Sellaisia, jotka ruokkivat oppimista, jakamista, ideoita, parannuksia, muutosta. Sellaisia, jotka rakentavat yhteistyötä, luottamusta, jotka vastuuttavat ja aikaansaavat. Tämän luulisi olevan todellinen no-brainer, että pönötetäänkö vai tehtäisiinkö tästä eteenpäin ihan uudella tavalla?

Näinä sniiduina aikoina, kun iso osa kehittämisestä tehdään organisaation sisäisin voimin, tärkein mahdollinen taito, joka vaikuttaa monella tasolla organisaatiossa, on ratkaisukeskeinen osallistaminen. Se ei ole päämäärätöntä diskuteeraamista, vaan nimensä mukaista: konkreettista tavoitetta = lopputulosta kohti etenevää ryhmän viisautta hyödyntävää työskentelyä. Ja se on opittavissa, helposti jopa.

Osallistamisen taidoissa on hienoa se, että niiden opettelussa ei tarvitse miettiä organisaatiokaaviota tai hierarkiaa. Kunhan riittävän laaja joukko osallistuu taitojen hankkimiseen, ja ryhtyy toimimaan arjessa osallistaen, muuttaa se toimintaa myös laajemmin. Mahdollisuudet ovat rajattomat, enkä itse ole vielä löytänyt aluetta tai toimialaa, jossa osallistamisen taidoista olisi muuta kuin hyötyä. Tässä alla ei-tyhjentävä lista ilmiselvistä hyötyjistä:

- Johtajat, johtoryhmät, esimiehet

- Muutosjohtajat, muutosagentit

- Viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset

- Projektipäälliköt

- Luovan asiakastyön tekijät

- Suunnittelun ammattilaiset

- Sinä;)

Loppuhuutona päästän sisäisen ääneni kiljumaan viestinsä: hankkikaa organisaatioihinne ratkaisukeskeisen osallistamisen taitoja. Nyt. Te olette tarvinneet niitä jo kauan. Te hyödytte niistä saman tien. Puhumattakaan siitä, mitä toimintakulttuurissanne voikaan ajan yli tapahtua. UGH.

Kirjoittaja

Ilse Manner

Ilse Manner

Kirjoittaja rakastaa dokumentteja, pelkää hammaslääkäriä ja uskoo, että jos haluaa kehittää asioita, pitää kehittää ihmisiä. Niin kirjoitusvirheet kuin mielipiteet ovat kirjoittajan omia.

PS. Ilse on jo siirtynyt urallaan eteenpäin, mutta vahvat kirjoitukset elävät edelleen.

Agenssin palvelu

Organisaation yhteisen suunnan ja kulttuurin kirkastaminen →

Johtamiskulttuurin kirkastaminen

Organisaatiokulttuurin kirkastaminen

Fasilitoinnit, mm. strategiaprosessi

Virus luottamusta nakertamassa?

Paula EnströmPaula Enström 2.4.2020 — COVID19 on hetkessä myllertänyt kansakuntien arkirutiinit ja -rytmit uuteen moodiin. Muutamassa viikossa olemme olleet pakotettuja löytämään uudenlaiset tavat lastemme päivähoitoon ja koulunkäyntiin, omaan henkilökohtaiseen työntekoomme, työyhteisöjemme sisäiseen ja ulkoiseen kanssakäymiseen puhumattakaan ystävyys- ja sukulaissuhteiden hoitamisesta.

Johtaja jo syntyessään?

Paula EnströmPaula Enström 13.2.2020 — Olen pohdiskellut, mistä syistä toiset yksilöt ja ryhmät kehittyvät nopeammin johtamisen arkiteoissa. Millaisilla tavoilla kehittymisen matkaa on mahdollista inspiroida, vauhdittaa ja tukea? Mistä syistä jotkut ottaantuvat kehittymiseensä paremmin kuin toiset?

Kuinka tyytyväisiä asiakkaamme oikein ovatkaan? Mitä he meistä ajattelevat?

Tarja Pudas-JounilaTarja Pudas-Jounila 18.11.2019 — Kartoitimme lokakuussa muutamalla väittämällä asiakkaittemme tyytyväisyyttä Agenssiin. Kysely lähti 140 henkilölle, joilla oli tuoretta arjen kokemusta jostain Agenssin palvelusta. Ja voi hyvä mahdoton, kuinka hienon tuloksen saimmekaan! Kaikilla neljällä osa-alueella arviot olivat suoraan sanottuna loistavia. Nyt on syytä juhlaan! Samalla se herätti meissä myös ihmetteleviä kommentteja ja epäileviä kysymyksiä, mutta niistä tarkemmin jäljempänä blogissa.