Millaisista välineistä sinun asiakkaasi maksaa?

19.10.2015
Ilse Manner

Ilman tavoitetta on hankala lähteä ylipäätään oikeaan suuntaan, saati suunnata välineistö palvelemaan samaa maalia. Tai ei, se ei ole pelkästään hankalaa, se on mahdotonta. Pelottavan usein tuntuu, että monessa isossakin yrityksessä välineet, budjetit ja arjen realiteetit vetävät eri suuntiin, päin vastaisiin pahimmillaan.

Johtaminen on kontekstisidonnaista fyysisen toiminnan avulla tapahtuvaa vuorovaikutusta, jonka kautta yrityksen tavoitteet konkretisoituvat (johdettavien) arjen teoiksi.

Hiukan bullshittiä, eikä kauhean liekittävää. Mutta aika hyvä määritelmä. Suomemmin sanottuna: johtaminen on linkki yrityksen tavoitteiden toteutumisen ja porukan arjen tekemisen välillä.

Suomen kielen sana johtaa sopii myös sähköön ja johtoihin ja sieltä tulee toinen kiinnostava määritelmä johtamiselle. Se, joka tai mikä, johtaa ihmisiä tai sähköä, mahdollistaa ja toimii alustana. Ei siis ole edessä eikä takana eikä itsessään tärkeä. On väline. Johtaa.

Toisin sanoen. Johtaminen ei ole tavoite. Se on väline. Osallistaminen ei ole tavoite. Se on väline. Kehittäminen ei ole tavoite. Se on väline. Markkinointi ei ole tavoite. Se on väline. Repeat to fade.

Ilman tavoitetta on hankala lähteä ylipäätään oikeaan suuntaan, saati suunnata välineistö palvelemaan samaa maalia. Tai ei, se ei ole pelkästään hankalaa, se on mahdotonta. Pelottavan usein tuntuu, että monessa isossakin yrityksessä välineet, budjetit ja arjen realiteetit vetävät eri suuntiin, päin vastaisiin pahimmillaan.

Se on sillä lailla jännittävää, että jokaisessa minun tuntemassani yrityksessä asiakas maksaa palkan. Ihan jokaisessa ja ihan kaikkien välineiden osalta: johdon, HR:n, markkinoinnin, tuotekehityksen, talouden, asiakaspalvelun jne.

Millaisista välineistä sinun asiakkaasi maksaa? Mitä hän niillä saa nyt? Entäpä vuoden tai viiden kuluttua? Millaisia muutoksia välineisiin mahdetaan tarvita tänä ja ensi vuonna?

Jätän sinut pohtimaan tätä, ja toivon, että tartut lounaskutsuuni, jos asia askarruttaa, ääneen ja yhdessä pohtimisesta on aina hyötyä: .

Lopuksi heitän rohkaisevan esimerkin yrityksestä, joka on tätä miettinyt ja tekee tosissaan: https://www.eskimofinland.fi/. Ja kyllä juuri nyt on oikein hyvä aika miettiä tulevaisuutta. Siellä sinunkin yrityksesi viettää loppuelämänsä.

Kirjoittaja

Ilse Manner

Ilse Manner

Kirjoittaja rakastaa dokumentteja, pelkää hammaslääkäriä ja uskoo, että jos haluaa kehittää asioita, pitää kehittää ihmisiä. Niin kirjoitusvirheet kuin mielipiteet ovat kirjoittajan omia.

PS. Ilse on jo siirtynyt urallaan eteenpäin, mutta vahvat kirjoitukset elävät edelleen.

Agenssin palvelu

Itsensä ja muiden johtamisen kehittäminen →

Coaching

Esimiesvalmennukset

Johtoryhmävalmennukset

Virus luottamusta nakertamassa?

Paula EnströmPaula Enström 2.4.2020 — COVID19 on hetkessä myllertänyt kansakuntien arkirutiinit ja -rytmit uuteen moodiin. Muutamassa viikossa olemme olleet pakotettuja löytämään uudenlaiset tavat lastemme päivähoitoon ja koulunkäyntiin, omaan henkilökohtaiseen työntekoomme, työyhteisöjemme sisäiseen ja ulkoiseen kanssakäymiseen puhumattakaan ystävyys- ja sukulaissuhteiden hoitamisesta.

Johtaja jo syntyessään?

Paula EnströmPaula Enström 13.2.2020 — Olen pohdiskellut, mistä syistä toiset yksilöt ja ryhmät kehittyvät nopeammin johtamisen arkiteoissa. Millaisilla tavoilla kehittymisen matkaa on mahdollista inspiroida, vauhdittaa ja tukea? Mistä syistä jotkut ottaantuvat kehittymiseensä paremmin kuin toiset?

Kuinka tyytyväisiä asiakkaamme oikein ovatkaan? Mitä he meistä ajattelevat?

Tarja Pudas-JounilaTarja Pudas-Jounila 18.11.2019 — Kartoitimme lokakuussa muutamalla väittämällä asiakkaittemme tyytyväisyyttä Agenssiin. Kysely lähti 140 henkilölle, joilla oli tuoretta arjen kokemusta jostain Agenssin palvelusta. Ja voi hyvä mahdoton, kuinka hienon tuloksen saimmekaan! Kaikilla neljällä osa-alueella arviot olivat suoraan sanottuna loistavia. Nyt on syytä juhlaan! Samalla se herätti meissä myös ihmetteleviä kommentteja ja epäileviä kysymyksiä, mutta niistä tarkemmin jäljempänä blogissa.