Maailman paras työpaikka - ihan kiva tavoite?

24.5.2017
Tarja Pudas-Jounila

Kun katselen yrityksen kuin yrityksen nettisivuja, joissa kerrotaan strategiasta, tavoitteista, työpaikasta tai rekrytoinnista, löydän helposti ja todella usein tavoitteen ”Haluamme olla toimialamme paras työpaikka”. Rohkeimmat uskaltavat kertoa haluavansa olla ”Suomen paras työpaikka”. Yltiöpäiset uskalikot julistavat tavoitteensa olevan olla ”Maailman paras työpaikka”.

Jos halutaan olla Maailman paras työpaikka, niin mitä tavoitellaan? Sitä, että ollaan kaikista maailman työpaikoista ja organisaatioista, järjestöistä ja yrityksistä paras mahdollinen mittareilla x, y, z? Vai sitä, että tavoitellaan itse asiassa ennen kaikkea työntekijöiden kokemusta siitä, että heillä on ”Maailman paras työpaikka”?

Ja nyt ei saa ymmärtää väärin, nämä tavoitteet ovat minusta hienoja. Ihan mahtavia ja todella kunnioitettavia. Erityisesti kun on yhdessä istuttu alas ja pohdittu, mitä se omalla työpaikalla konkreettisesti ja aikuisten oikeasti tarkoittaa ja sitouduttu koko porukan (kulmahuoneesta kellariin) kanssa siihen, että tavoitteen eteen tehdään myös lujasti töitä. On valittu nähdä hitokseen vaivaa, aplodit!

Pienen pieni pessimisti minussa kuitenkin epäilee, että lausahdus on voitu laitaa sivuille myös puolihuomattomasti, sen kummemmin ajattelematta, vähän vahingossa, kun muillakin on. Saman tyyppisesti kuin osa meistä ihmisistä on erityisesti näin kesän kynnyksellä kysyttäessä juuri asettanut tavoitteekseen terveemmät elämäntavat: enemmän kasviksia ja liikuntaa, koska muutkin ja koska kesä(kunto). Sitten tosi asiassa tavoitteen eteen nähty vaiva jää Prisma-kärryjen työntelyksi kohti herkkuhyllyjä.

Jotta tavoite ohjaa meitä haluttuun suuntaan ja sen saavuttaminen on mahdollista, pitää sen olla ymmärrettävä (kaikille). Ja jotta sitä kohti on kiinnostavaa, innostavaa, ja haastavaa pyrkiä on eduksi, jos tavoite on muista erottuva ja konkreettinen. Kauniiden sanojen pitää saada sisältönsä arjen tekoina ja elävän elämän toimintana. Haluttavaa työnantajamielikuvaa ei rakenneta retorisella pintaremontoinnilla, vaan yrityksen tekojen kautta. Muunlainen toiminta johtaa väistämättä pettymykseen, eikä siinä auta sentin vertaa, mitä verkkosivuille on tavoitteeksi kirjoitettu.

Vai mitä sinä olet mieltä?

Kuvan lähde: atthemoms.com

Kirjoittaja

Tarja Pudas-Jounila

Tarja Pudas-Jounila

Kirjoittaja lukee, laulaa ja maalaa intohimoisesti ja uskoo joukkojen ja osallistumisen voimaan. Tällä hetkellä perspektiiviä tuo maailman tarkastelu Uudesta-Seelannista käsin. Kirjoitusvirheet ja mielipiteet ovat kirjoittajan omia.

Agenssin palvelu

HR/ People Operations →

Me emme marssi jähmeiden konseptien kanssa paikalle, vaan teemme asiakkaan näköistä HR:ää - ketterästi, inhimillisesti ja tehokkaasti. Keskitymme jokaiseen asiakkaaseen yksilönä ja räätälöimme palvelumme vastaamaan asiakkaan senhetkistä tarvetta ja kehitysvaihetta liiketoiminnan tavoitteita tukien. Voit myös ulkoistaa henkilöstötoimintoja Agenssille, jos oman asiantuntijan palkkaaminen ei ole vielä ajankohtaista.

Strategiaprosessit ja organisaatiokulttuuri →

Me agenssilaiset mahdollistamme strategioiden syntymisen ja organisaatiokulttuurin kirkastamisen. Olemme vahvoja fasilitaattoreita ja luomme ympäristön, jossa asiakkaan koko viisaus ja kokemus otetaan yhteiseen käyttöön. Asiakas tuottaa sisällön, me agenssilaiset kuljemme rinnalla ja pidämme fokuksen kirkkaana – koska me tiedämme, että asiakkaamme ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita!

Kuinka tyytyväisiä asiakkaamme oikein ovatkaan? Mitä he meistä ajattelevat?

Tarja Pudas-JounilaTarja Pudas-Jounila 18.11.2019 — Kartoitimme lokakuussa muutamalla väittämällä asiakkaittemme tyytyväisyyttä Agenssiin. Kysely lähti 140 henkilölle, joilla oli tuoretta arjen kokemusta jostain Agenssin palvelusta. Ja voi hyvä mahdoton, kuinka hienon tuloksen saimmekaan! Kaikilla neljällä osa-alueella arviot olivat suoraan sanottuna loistavia. Nyt on syytä juhlaan! Samalla se herätti meissä myös ihmetteleviä kommentteja ja epäileviä kysymyksiä, mutta niistä tarkemmin jäljempänä blogissa.

Strategiasuunnittelu – ajanhukkaa?

Maija SeppoMaija Seppo 11.3.2019 — ”Jahas, se on taas strategian päivitys edessä, ajanhukkaa”, kuulen sanottavan. Oman kokemukseni mukaan strategian suunnitteluprosessi on kuitenkin lähes yhtä tärkeä kuin sen tuotos, itse strategiasuunnitelma. Aikaa menee enemmän tai vähemmän, mutta hukkaanko? Riippuu siitä, miltä kulmalta asiaa tarkastelee.

Opeteltaisiinko olemaan?

Paula EnströmPaula Enström 19.11.2018 — Vastikään toinen lapsistani pohti omaa kaveruuttaan ystäväänsä, jonka hän on tuntenut oikeastaan koko elämänsä eli aika lailla 15 vuotta. Kulmana tässä ihmettelyssä oli se, miten erilaisia he ovat, mutta miten he kuitenkin tulevat toimeen äärimmäisen hyvin vaikkeivät edes tapaa kuin joitain kertoja vuodessa. Lopulta ajatuksenjuoksu finalisoitui lausahdukseen ”me ollaan kyllä tosi erilaisia, mutta silti me niinku vaan osataan olla toistemme kans”.