Maailma tarvitsee lisää muutoskätilöitä

27.10.2015
Ilse Manner

Me tunnemme ihmisen, sen mikä hänen toimintaansa, ajatteluunsa ja tunteisiinsa vaikuttaa, mitkä asiat ryhmissä toimimisen dynamiikassa vaikuttavat, miten roolit muodostuvat ja vaikuttavat, miten ihminen oppii ja motivoituu ja miten ihmisen on mahdollista toimintaansa muuttaa. Ydinosaamistamme on se, miten näistä inhimillisistä lähtökohdista luodaan tavoiteltua muutosta yksilöiden ja ryhmien ja sitä kautta organisaatioiden toiminnassa.

Kuvan lähde: coastmidwifery.com

Meillä kaikilla Agenssilaisilla lukee harhaanjohtavasti käyntikortissa, että kehittämiskonsultti. Se ei ole totta, emme me konsultoi, ainakaan siinä merkityksessä, että toisimme mukanamme ratkaisun ja kertoisimme, mitä tekemällä autuuden portit aukeavat solmussa olevalle johtoryhmälle tai parannusta vaativalle esimiestyölle. Me emme kerta kaikkiaan usko sellaiseen.

Mutta me tunnemme ihmisen, sen mikä hänen toimintaansa, ajatteluunsa ja tunteisiinsa vaikuttaa, mitkä asiat ryhmissä toimimisen dynamiikassa vaikuttavat, miten roolit muodostuvat ja vaikuttavat, miten ihminen oppii ja motivoituu ja miten ihmisen on mahdollista toimintaansa muuttaa. Ydinosaamistamme on se, miten näistä inhimillisistä lähtökohdista luodaan tavoiteltua muutosta yksilöiden ja ryhmien ja sitä kautta organisaatioiden toiminnassa.

Tärkein ammatillinen totuutemme on se, että organisaatioissa asuu jo kaikki tarvittava viisaus paremman asiantilan saavuttamiseen ja ratkaisujen löytämiseen. Tuo viisaus vain pitää saada esille, tuoda näkyväksi yhteisen tarkastelun alle, jalostaa yhteiseksi ymmärrykseksi ja tavoitteeksi sekä sitoumukseksi toiminnan muuttamiseen. Ja mikä tärkeintä: kytkeä syntynyt ymmärrys ihmisten arjen toimintaan. Mitä teemme jatkossa toisin? Mikä toiminnassani muuttuu? Mitkä asiat ne ihan konkreettisesti ovat, ja miten niissä toimin eri tavalla?

Muutoskätilön tärkein työkalu

Synnytämme muutoksia osallistamalla, kysymällä, ihmettelemällä ääneen. Siinä on hillitön voima, sillä ulkopuolinen kysyjä haastaa organisaatioiden sisäiset totuudet ja toimintatavat ja tuo sitä kautta mahdolliseksi rinnakkaisia, toisia, uusia ”totuuksia”, näkökulmia ja toimintatapoja. Me emme luennoi, vaan kysymme ja osallistamme yksilöt mukaan luomaan itse heidän organisaationsa tavoitteiden mukaista toimintaa. Se myös tarkoittaa, että se minkä yhdessä teemme ja mahdollistamme jää organisaatiolle välittömäksi pääomaksi.

Kysyminen herättää ihmisen ajattelun ja tietoisuuden. Toiminnallisuus ja kokemuksellisuus jalostavat ajattelusta ja olemassa olevasta tiedosta uusia oivalluksia ja toimintatapoja. Oivallusten sanoittaminen arjen toiminnaksi tekee muutoksesta konkreettista.

Ihmisten käytös tai toiminta ei muutu käskemällä, sormia napauttamalla tai tietoa kaatamalla. Toimimme vastoin parempaa tietoamme koko ajan.

Esimerkistä käy digimaailma, jossa omakin taustani voimakkaasti on. Se haastaa muutosvyöryllään jokaista toimialaa. Digiprofeettoja ja vastausten tarjoajia on tässä käymistilassa paljon. Kysyjiä vähemmän. Oikea tie kehittymiselle ja muutokselle ei löydy helposti tai tietoa lisäämällä, sitä on muutenkin paljon ja sitä on ollut jo kauan. Enemmän kuin riittävästi. Jos tieto auttaisi, organisaatiot eivät olisi näin jäljessä tai ymmällään mihin ryhtyä.

Jos tavoitteena on konkreettinen muutos organisaation toiminnassa, tarvitaan kysyjiä, osallistajia ja ihmisen toiminnan ymmärtäjiä. Tarvitaan lisää muutoskätilöitä.

(Kirjoitus on julkaistu aiemmin omassa blogissani: ilsemanner.com)

Kirjoittaja

Ilse Manner

Ilse Manner

Kirjoittaja rakastaa dokumentteja, pelkää hammaslääkäriä ja uskoo, että jos haluaa kehittää asioita, pitää kehittää ihmisiä. Niin kirjoitusvirheet kuin mielipiteet ovat kirjoittajan omia.

PS. Ilse on jo siirtynyt urallaan eteenpäin, mutta vahvat kirjoitukset elävät edelleen.

Agenssin palvelu

Organisaation yhteisen suunnan ja kulttuurin kirkastaminen →

Johtamiskulttuurin kirkastaminen

Organisaatiokulttuurin kirkastaminen

Fasilitoinnit, mm. strategiaprosessi

Virus luottamusta nakertamassa?

Paula EnströmPaula Enström 2.4.2020 — COVID19 on hetkessä myllertänyt kansakuntien arkirutiinit ja -rytmit uuteen moodiin. Muutamassa viikossa olemme olleet pakotettuja löytämään uudenlaiset tavat lastemme päivähoitoon ja koulunkäyntiin, omaan henkilökohtaiseen työntekoomme, työyhteisöjemme sisäiseen ja ulkoiseen kanssakäymiseen puhumattakaan ystävyys- ja sukulaissuhteiden hoitamisesta.

Johtaja jo syntyessään?

Paula EnströmPaula Enström 13.2.2020 — Olen pohdiskellut, mistä syistä toiset yksilöt ja ryhmät kehittyvät nopeammin johtamisen arkiteoissa. Millaisilla tavoilla kehittymisen matkaa on mahdollista inspiroida, vauhdittaa ja tukea? Mistä syistä jotkut ottaantuvat kehittymiseensä paremmin kuin toiset?

Kuinka tyytyväisiä asiakkaamme oikein ovatkaan? Mitä he meistä ajattelevat?

Tarja Pudas-JounilaTarja Pudas-Jounila 18.11.2019 — Kartoitimme lokakuussa muutamalla väittämällä asiakkaittemme tyytyväisyyttä Agenssiin. Kysely lähti 140 henkilölle, joilla oli tuoretta arjen kokemusta jostain Agenssin palvelusta. Ja voi hyvä mahdoton, kuinka hienon tuloksen saimmekaan! Kaikilla neljällä osa-alueella arviot olivat suoraan sanottuna loistavia. Nyt on syytä juhlaan! Samalla se herätti meissä myös ihmetteleviä kommentteja ja epäileviä kysymyksiä, mutta niistä tarkemmin jäljempänä blogissa.