Haaste sinulle: päivä kysyjänä ja kuuntelijana

14.4.2015
Ilse Manner

Kuinka vaikeaa olisi yrittää olla yksi päivä pelkkänä kysyjänä? Kuunnella vastaus tarkkaan ja kysyä lisää. Ei vastata, neuvoa, innostua tai paasata itse, vaan antaa tilaa jokaiselle kohtaamalleen ihmiselle ja pelkästään kiinnostua hänen ajatuksistaan. Oli kyseessä sitten pomo, kollega, asiakas, aviopuoliso, vanhempi tai oma lapsesi.

Sosiaalisessa mediassa kiertää tuo mainio lainaus Dalai lamalta. Tuli mieleen, että olisipa herkullinen koe soveltaa sitä todella tosissaan yhden päivän ajan.

Mutta kuinka vaikeaa olisi yrittää olla yksi päivä pelkkänä kysyjänä? Kuunnella vastaus tarkkaan ja kysyä lisää. Ei vastata, neuvoa, innostua tai paasata itse, vaan antaa tilaa jokaiselle kohtaamalleen ihmiselle ja pelkästään kiinnostua hänen ajatuksistaan. Oli kyseessä sitten pomo, kollega, asiakas, aviopuoliso, vanhempi tai oma lapsesi.

Kuinka paljon sitä voisikaan oppia tuollaisena päivänä? Kuluisiko siihen jotenkin enemmän aikaa kuin normaaliin keskusteluun? Millaiselta minusta tuntuisi päivän lopuksi? Millaisen jäljen jättäisin sinuun, jonka kanssa jaoin hetken päivästäni tai istuimme samassa palaverissa tai bussissa?

Maailmassa on paljon vastaajia, kertojia, neuvojia, konsultoijia, opettajia, käskyttäjiä ja ohjeistajia. Akuutin paineen alla, esimerkiksi hätätilanteessa, on todennäköisesti tehokkaampaa antaa suoria ohjeita kuin ryhtyä kauheasti kyselemään. Harvemmin me aivotyöläiset kuitenkaan työskentelemme vastaavissa olosuhteissa.

Meille olisi mahdollista, ja uskallan väittää, että jopa tärkeämpää kysyä kuin vastata. Mutta pelin ratkaisee ennen kaikkea toisen ihmisen vastauksen kuunteleminen. Jos siis kysyt, keskity kuuntelemiseen, kuuntele mitä ja miten sanotaan, kuuntele ymmärtääksesi ja oppiaksesi. Älä vastataksesi tai kertoaksesi oman kantasi. Päätä kerta kaikkiaan, ettet itse kommentoi mitään, vaan kysyt lisää.

Aikaa voi tuhlata monin tavoin, mutta toisen ihmisen kohtaamiseen ja kuuntelemiseen käyttämäsi aika ei mene hukkaan. Teiltä kummaltakaan.

Mitäs sanot? Otatko haasteen vastaan? Antoisia kohtaamisia tähänkin päivääsi!

Kirjoittaja

Ilse Manner

Ilse Manner

Kirjoittaja rakastaa dokumentteja, pelkää hammaslääkäriä ja uskoo, että jos haluaa kehittää asioita, pitää kehittää ihmisiä. Niin kirjoitusvirheet kuin mielipiteet ovat kirjoittajan omia.

PS. Ilse on jo siirtynyt urallaan eteenpäin, mutta vahvat kirjoitukset elävät edelleen.

Agenssin palvelu

Parempaa tiimien toimivuutta ja yhteistyötä →

Tiimivalmennukset

Yhteistyön kehittäminen

Työhyvinvoinnin kehittäminen

Virus luottamusta nakertamassa?

Paula EnströmPaula Enström 2.4.2020 — COVID19 on hetkessä myllertänyt kansakuntien arkirutiinit ja -rytmit uuteen moodiin. Muutamassa viikossa olemme olleet pakotettuja löytämään uudenlaiset tavat lastemme päivähoitoon ja koulunkäyntiin, omaan henkilökohtaiseen työntekoomme, työyhteisöjemme sisäiseen ja ulkoiseen kanssakäymiseen puhumattakaan ystävyys- ja sukulaissuhteiden hoitamisesta.

Johtaja jo syntyessään?

Paula EnströmPaula Enström 13.2.2020 — Olen pohdiskellut, mistä syistä toiset yksilöt ja ryhmät kehittyvät nopeammin johtamisen arkiteoissa. Millaisilla tavoilla kehittymisen matkaa on mahdollista inspiroida, vauhdittaa ja tukea? Mistä syistä jotkut ottaantuvat kehittymiseensä paremmin kuin toiset?

Kuinka tyytyväisiä asiakkaamme oikein ovatkaan? Mitä he meistä ajattelevat?

Tarja Pudas-JounilaTarja Pudas-Jounila 18.11.2019 — Kartoitimme lokakuussa muutamalla väittämällä asiakkaittemme tyytyväisyyttä Agenssiin. Kysely lähti 140 henkilölle, joilla oli tuoretta arjen kokemusta jostain Agenssin palvelusta. Ja voi hyvä mahdoton, kuinka hienon tuloksen saimmekaan! Kaikilla neljällä osa-alueella arviot olivat suoraan sanottuna loistavia. Nyt on syytä juhlaan! Samalla se herätti meissä myös ihmetteleviä kommentteja ja epäileviä kysymyksiä, mutta niistä tarkemmin jäljempänä blogissa.