Maailma tarvitsee lisää muutoskätilöitä

27.10.2015
Ilse Manner

Me tunnemme ihmisen, sen mikä hänen toimintaansa, ajatteluunsa ja tunteisiinsa vaikuttaa, mitkä asiat ryhmissä toimimisen dynamiikassa vaikuttavat, miten roolit muodostuvat ja vaikuttavat, miten ihminen oppii ja motivoituu ja miten ihmisen on mahdollista toimintaansa muuttaa. Ydinosaamistamme on se, miten näistä inhimillisistä lähtökohdista luodaan tavoiteltua muutosta yksilöiden ja ryhmien ja sitä kautta organisaatioiden toiminnassa.

Kuvan lähde: coastmidwifery.com

Meillä kaikilla Agenssilaisilla lukee harhaanjohtavasti käyntikortissa, että kehittämiskonsultti. Se ei ole totta, emme me konsultoi, ainakaan siinä merkityksessä, että toisimme mukanamme ratkaisun ja kertoisimme, mitä tekemällä autuuden portit aukeavat solmussa olevalle johtoryhmälle tai parannusta vaativalle esimiestyölle. Me emme kerta kaikkiaan usko sellaiseen.

Mutta me tunnemme ihmisen, sen mikä hänen toimintaansa, ajatteluunsa ja tunteisiinsa vaikuttaa, mitkä asiat ryhmissä toimimisen dynamiikassa vaikuttavat, miten roolit muodostuvat ja vaikuttavat, miten ihminen oppii ja motivoituu ja miten ihmisen on mahdollista toimintaansa muuttaa. Ydinosaamistamme on se, miten näistä inhimillisistä lähtökohdista luodaan tavoiteltua muutosta yksilöiden ja ryhmien ja sitä kautta organisaatioiden toiminnassa.

Tärkein ammatillinen totuutemme on se, että organisaatioissa asuu jo kaikki tarvittava viisaus paremman asiantilan saavuttamiseen ja ratkaisujen löytämiseen. Tuo viisaus vain pitää saada esille, tuoda näkyväksi yhteisen tarkastelun alle, jalostaa yhteiseksi ymmärrykseksi ja tavoitteeksi sekä sitoumukseksi toiminnan muuttamiseen. Ja mikä tärkeintä: kytkeä syntynyt ymmärrys ihmisten arjen toimintaan. Mitä teemme jatkossa toisin? Mikä toiminnassani muuttuu? Mitkä asiat ne ihan konkreettisesti ovat, ja miten niissä toimin eri tavalla?

Muutoskätilön tärkein työkalu

Synnytämme muutoksia osallistamalla, kysymällä, ihmettelemällä ääneen. Siinä on hillitön voima, sillä ulkopuolinen kysyjä haastaa organisaatioiden sisäiset totuudet ja toimintatavat ja tuo sitä kautta mahdolliseksi rinnakkaisia, toisia, uusia ”totuuksia”, näkökulmia ja toimintatapoja. Me emme luennoi, vaan kysymme ja osallistamme yksilöt mukaan luomaan itse heidän organisaationsa tavoitteiden mukaista toimintaa. Se myös tarkoittaa, että se minkä yhdessä teemme ja mahdollistamme jää organisaatiolle välittömäksi pääomaksi.

Kysyminen herättää ihmisen ajattelun ja tietoisuuden. Toiminnallisuus ja kokemuksellisuus jalostavat ajattelusta ja olemassa olevasta tiedosta uusia oivalluksia ja toimintatapoja. Oivallusten sanoittaminen arjen toiminnaksi tekee muutoksesta konkreettista.

Ihmisten käytös tai toiminta ei muutu käskemällä, sormia napauttamalla tai tietoa kaatamalla. Toimimme vastoin parempaa tietoamme koko ajan.

Esimerkistä käy digimaailma, jossa omakin taustani voimakkaasti on. Se haastaa muutosvyöryllään jokaista toimialaa. Digiprofeettoja ja vastausten tarjoajia on tässä käymistilassa paljon. Kysyjiä vähemmän. Oikea tie kehittymiselle ja muutokselle ei löydy helposti tai tietoa lisäämällä, sitä on muutenkin paljon ja sitä on ollut jo kauan. Enemmän kuin riittävästi. Jos tieto auttaisi, organisaatiot eivät olisi näin jäljessä tai ymmällään mihin ryhtyä.

Jos tavoitteena on konkreettinen muutos organisaation toiminnassa, tarvitaan kysyjiä, osallistajia ja ihmisen toiminnan ymmärtäjiä. Tarvitaan lisää muutoskätilöitä.

(Kirjoitus on julkaistu aiemmin omassa blogissani: ilsemanner.com)

Kirjoittaja

Ilse Manner

Ilse Manner

Kirjoittaja rakastaa dokumentteja, pelkää hammaslääkäriä ja uskoo, että jos haluaa kehittää asioita, pitää kehittää ihmisiä. Niin kirjoitusvirheet kuin mielipiteet ovat kirjoittajan omia.

PS. Ilse on jo siirtynyt urallaan eteenpäin, mutta vahvat kirjoitukset elävät edelleen.

Agenssin palvelu

Strategiaprosessit ja organisaatiokulttuuri →

Me agenssilaiset mahdollistamme strategioiden syntymisen ja organisaatiokulttuurin kirkastamisen. Olemme vahvoja fasilitaattoreita ja luomme ympäristön, jossa asiakkaan koko viisaus ja kokemus otetaan yhteiseen käyttöön. Asiakas tuottaa sisällön, me agenssilaiset kuljemme rinnalla ja pidämme fokuksen kirkkaana – koska me tiedämme, että asiakkaamme ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita!

Strategiasuunnittelu – ajanhukkaa?

Maija SeppoMaija Seppo 11.3.2019 — ”Jahas, se on taas strategian päivitys edessä, ajanhukkaa”, kuulen sanottavan. Oman kokemukseni mukaan strategian suunnitteluprosessi on kuitenkin lähes yhtä tärkeä kuin sen tuotos, itse strategiasuunnitelma. Aikaa menee enemmän tai vähemmän, mutta hukkaanko? Riippuu siitä, miltä kulmalta asiaa tarkastelee.

Opeteltaisiinko olemaan?

Paula EnströmPaula Enström 19.11.2018 — Vastikään toinen lapsistani pohti omaa kaveruuttaan ystäväänsä, jonka hän on tuntenut oikeastaan koko elämänsä eli aika lailla 15 vuotta. Kulmana tässä ihmettelyssä oli se, miten erilaisia he ovat, mutta miten he kuitenkin tulevat toimeen äärimmäisen hyvin vaikkeivät edes tapaa kuin joitain kertoja vuodessa. Lopulta ajatuksenjuoksu finalisoitui lausahdukseen ”me ollaan kyllä tosi erilaisia, mutta silti me niinku vaan osataan olla toistemme kans”.

Jospa tiedät ennen kuin tiedät tietäväsi

Maija SeppoMaija Seppo 3.9.2018 — Huomaan joskus hautovani jotain tulevaa, ratkaisua vaativaa asiaa hiljaa mielessäni, sitä käännellen ja väännellen. Pikkuhiljaa sotkeudun mielessäni risteileviin ajatuksiin ja tunnelmiin tai ammun mieleen tulevat ratkaisuideat alas yksi toisensa jälkeen, kun mietin mahdollisia riskejä ja epäonnistumista ja jään niihin kiinni.