Johtaja on viesti

19.10.2014
Ilse Manner

Onko sinulla hetki aikaa? Hienoa! Käydään pikamatkalla yhdessä. Aivan aluksi, käy katsomassa peiliin tai nappaa vaikka kännykällä kuva naamastasi. Mitä näkyy? Se, mitä näkyy ja mitä katsot peilistä tai kamerasta, et ole sinä. Se on sinun viestisi maailmalle.

Onko sinulla hetki aikaa? Hienoa! Käydään pikamatkalla yhdessä. Aivan aluksi, käy katsomassa peiliin tai nappaa vaikka kännykällä kuva naamastasi. Mitä näkyy?

Se, mitä näkyy ja mitä katsot peilistä tai kamerasta, et ole sinä. Se on sinun viestisi maailmalle. Itse olet tälle viestillesi melko sokea, joten tarvitset seuraavaan vaiheeseen palautetta vieressä istuvilta työtovereilta. Kysy, mitä kukin heistä näkee sinua katsoessaan, millaisen viestin annat hänen mielestään. Todennäköisesti saat kuulla paljon positiivisia asioita itsestäsi, mutta vaikka joku suhtautuisi kriittisemmin, muista, että hän ei kritisoi sinua, vaan sitä mitä hän näkee eli mitä sinä viestität hänelle. (Selvyyden nimessä todettakoon, että se mitä olet, sinun minuutesi, ei tyhjene vaatteisiin päälläsi, asentoosi tai ilmeeseen naamallasi. Sinun minuutesi on jotain paljon syvempää. Luulen, että tiedät, mitä tarkoitan, vaikken sukellakaan psykologian syövereihin tässä kirjoituksessa.)

Pelkkä olemuksesi on siis viesti kaikille ihmisille, joiden kanssa olet kontaktissa. Itse asiassa kaikille, jotka näkevät sinut. Lienee perusteltua olla tietoinen omasta viestistään, mutta kuinka moni meistä on? Ja pihvi on vielä monimutkaisempi. Ennen kuin olet sanonut sanaakaan, olet tullut kertoneeksi itsestäsi merkittävän määrän asioita. Puolestasi (tai sinua vastaan) puhuvat olemuksesi, vaatetuksesi, asentosi, liikehdintäsi, ilmeesi, eleesi. Ja samalla kun puhut yhtä, kerrot toista, voimakkaampaa ja puhuttelevampaa tarinaa tiedostamattasi. Mitään ongelmaa ei ole, kun puhuttu ja sanaton tarina ovat synkassa. Mutta välitön ongelma syntyy, kun näin ei ole. Sinun puhettasi ei uskota, ja sanallisen viestisi vaikuttavuus mitätöityy. Mitä väliä kysyy joku?

Ei niin mitään väliä, jos olet lihatiskillä ja kerrot haluavasi härän sisäfilettä, vaikka kehosi viestii haluavansa luomulammasta (myyjä voi tietysti ihmetellä, miksi voit vaikeasti ja elehdit päättömästi). Käsittämätön väli, jos johdat joukkuetta, yksikköä, yritystä, tiimiä, maata, päiväkotia, partiota, kuoroa, projektiryhmää, johtoryhmää, hallitusta, yhdistystä. Jos johdat, kun johdat. Mikä siis neuvoksi? Millä voin varmistaa, että sanaton ja sanallinen viestini ovat synkassa, kysyy nyt joku.

Vastaus on yksinkertainen: Niin toimit kuin tunnet. Niin tunnet kuin ajattelet.

Vain murto-osa ihmisistä osaa näytellä tuntevansa muuta kuin mitä aidosti tuntee (suurin osa heistä työskentelee teatterissa). Silti monet tuntemani johtajat luulevat olevansa hyviä tässä (sorry, tyypit), sillä kukaan ei kerro heille, etteivät he ole. Heidän viestiensä kohteet ovat vain hämmentyneitä viestin ristiriitaisuudesta ja spekuloivat, että mitähän ”se oikeasti tarkoitti”.

Organisaatio heijastelee johtajansa henkistä tilaa. Johtajalla ei ole viestiä. Johtaja on viesti.

Sinä olet viesti. Tiedä millainen. Tiedä pidätkö siitä itse. Tiedä onko se tarkoituksenmukainen.

Jos tarvitaan muutoksia, toimi. Viestisi on ja on ollut koko ajan näkyvissä muille, vaikka kenties itse tulit siitä vasta hetki sitten tietoiseksi. Et voi piilottaa sitä, ainoastaan muuttaa.

Rohkeutta!

Kirjoittaja

Ilse Manner

Ilse Manner

Kirjoittaja rakastaa dokumentteja, pelkää hammaslääkäriä ja uskoo, että jos haluaa kehittää asioita, pitää kehittää ihmisiä. Niin kirjoitusvirheet kuin mielipiteet ovat kirjoittajan omia.

PS. Ilse on jo siirtynyt urallaan eteenpäin, mutta vahvat kirjoitukset elävät edelleen.

Agenssin palvelu

Uusi johtajuus →

Uuden johtajuuden kehittyminen edellyttää omien ajatusmallien ja johtamisuskomusten haastamista. Sillä kehitysmatkalla me olemme lempeän jämäkkä ja vaativa kumppani. Uusi johtajuus vaatii johtajuuden pohtimista nopeasti muuttuvassa maailmassa niin teknologian kehityksen kuin henkilöstön hyvinvoinninkin suhteen. Tämän suppilon läpi me johdatamme johtajia ja johtoryhmiä, keskittyen kokonaiskuvaan ja konkreettisiin muutoksiin ja luomalla tilaa myös johtajien omalle sisäiselle uudistumisprosessille.

Strategiasuunnittelu – ajanhukkaa?

Maija SeppoMaija Seppo 11.3.2019 — ”Jahas, se on taas strategian päivitys edessä, ajanhukkaa”, kuulen sanottavan. Oman kokemukseni mukaan strategian suunnitteluprosessi on kuitenkin lähes yhtä tärkeä kuin sen tuotos, itse strategiasuunnitelma. Aikaa menee enemmän tai vähemmän, mutta hukkaanko? Riippuu siitä, miltä kulmalta asiaa tarkastelee.

Opeteltaisiinko olemaan?

Paula EnströmPaula Enström 19.11.2018 — Vastikään toinen lapsistani pohti omaa kaveruuttaan ystäväänsä, jonka hän on tuntenut oikeastaan koko elämänsä eli aika lailla 15 vuotta. Kulmana tässä ihmettelyssä oli se, miten erilaisia he ovat, mutta miten he kuitenkin tulevat toimeen äärimmäisen hyvin vaikkeivät edes tapaa kuin joitain kertoja vuodessa. Lopulta ajatuksenjuoksu finalisoitui lausahdukseen ”me ollaan kyllä tosi erilaisia, mutta silti me niinku vaan osataan olla toistemme kans”.

Jospa tiedät ennen kuin tiedät tietäväsi

Maija SeppoMaija Seppo 3.9.2018 — Huomaan joskus hautovani jotain tulevaa, ratkaisua vaativaa asiaa hiljaa mielessäni, sitä käännellen ja väännellen. Pikkuhiljaa sotkeudun mielessäni risteileviin ajatuksiin ja tunnelmiin tai ammun mieleen tulevat ratkaisuideat alas yksi toisensa jälkeen, kun mietin mahdollisia riskejä ja epäonnistumista ja jään niihin kiinni.